Miesten vaatteet naisella?

Neljä miestä, Romance of Alexander fol 148r

Neljä muodikasta miestä 1340-luvulta

Pukeutuminen toisen sukupuolen vaatteisiin oli melko yksiselitteisesti kielletty, näinhän meille on opetettu. Joitakin poikkeuksia oli – esim. nainen saattoi saada käyttää miesten vaatteita matkustaessaan, jos se oli hänelle turvallisempaa.

Ja sitten on tällaisia kiehtovia tarinoita, kuten Englannista vuosilta 1347-48:

Noina päivinä ihmisten keskuudessa huhuttiin ja kohistiin kovasti siitä, että lähes aina, kun turnajaisia järjestettiin, paikalle ilmestyi ryhmä naisia, ikäänkuin he olisivat olleet näyttelijäseurue, pukeutuneina komeisiin ja kallisarvoisiin miesten vaatteisiin. Neitosia oli 40 tai joskus jopa 50, kaikki näyttäviä ja kauniita, mutta tuskin kuitenkaan kuningaskunnan parhaimmistoa. Heillä oli kaksiväriset vaatteet (‘tunics’), toinen puoli yhtä väriä ja toinen toista, lyhyet huput, liripipet kiedottuina pään ympäri kuin narut, kultaiset ja hopeiset vyöt vyötäisillä, ja jopa sellaiset veitset, joita kutsutaan tikareiksi, roikkumassa pussukoissa matalalla vatsojen edessä. Ja niin he pröystäilivät turnajaisissa sotaratsujen ja muiden hienojen hevosten selässä, tuhlasivat omaisuuttaan ja aivan turhan päiten ja häpeällisellä irstaudella esittelivät vartaloitaan…

Chronicon Henrici Knighton / Newton: Fashion in the Age of the Black Prince

Tarina on peräisin kaniikki Henry Knightonin kronikasta. Varmuudella ei tietenkään voi tietää, kuinka paljon tarinassa on liioittelua, sillä tokihan Knighton hyveellisenä kirkonmiehenä halusi tehdä eron kunnon ihmisten ja kunnottomien välille. Voihan olla niinkin, että mitään kuvauksen kaltaista ei koskaan tapahtunut. Mutta entäpä jos kuitenkin tapahtui?

Mitä näillä naisilla sitten olisi ollut yllään?

Niin, kiehtova ajatus. Selvästikin he olivat varakkaita, jos heillä oli varaa kalliisiin turnajaishevosiin, kultaisin tai hopeisiin vöihin ja tikareihin. Jos he myös pukeutuivat komeisiin ja kallisarvoisiin miesten vaatteisiin, joissa irstaasti pääsivät esittelemään vartaloitaan, he todennäköisesti käyttivät viimeisen muodin mukaisia asuja: lyhyitä, istuvia coteja eikä pitkiä kaapuja. Lisätään kokonaisuuteen vielä mi-parti eli kaksivärisyys, ja huppu, jossa on liripipe eli pitkä häntä, niin ollaan jo muodin huipulla. Muodikkaimmissa hupuissa liripipe oli niin pitkä, että sen saattoi kietoa pään ympäri tai se piti tunkea vyöhön.

Muita elementtejä asussa olisi (kronikassakin mainittu) nahkapussukassa roikkuva tikari, joka oli vain miehille kuuluva statussymboli. Sanomattakin lienee selvää, että noilla naisilla olisi ollut jaloissaan tiukat hoset ja kengät – ehkä Knighton ei kyennyt niistä vain sen tarkemmin edes kirjoittamaan, tyytyi vain mainitsemaan irstaasta vartaloiden esittelystä.

Täytyyhän tällainen vaatesetti siis itselleen tehdä!

Tikari ja kengät

Tikari ja kengät jo valmiina

Ihan tyhjästä minun ei naisena tarvitse alkaa: minullahan on jo kenkiä, jotka ovat melko unisex-mallistoa. Ja upea tikari, jonka sain vaihtokaupassa vuosia sitten mestari Hákonilta vastineeksi tekemästäni Viborgin paidasta. Silloin vielä ajattelin käyttää tikariani ihan naisten vaatteiden kanssa (mielessäni muinaissuomalaisten naisten haudoista löydetyt miekat ja vöillä roikkuvat emännänveitset), mutta pieni lisätutkiskelu paljasti aika pian, että tikari ei todellakaan kuulunut naisille. Tosin Hákon ystävällisesti lähetti minulle dokumentaatioksi käsikirjoituskuvan naisesta, jolla oli tikari. Valitettavasti vain tikari ei roikkunut naisen vyöllä, vaan se oli naisen kädessä, kun hän juuri murhasi miestä…

Minun tikarini on silti upea, hopeakoristeinen munuaistikari, ja nahkainen tuppikin on koristeltu hopealla ja painokuvioilla. Tikaria on ollut sääli säilyttää vain kaapissa.

Viime kesänä testailin miesten braieseja tekosyynäni saada aikaan hellevaatteet, joilla selviäisin Pennsicin poltteesta. Oikeat syyt olivat kuitenkin halussani löytää housumalli, joka ei hajoaisi omien poikieni käytössä (kaikkina näinä vuosina heiltä ei ole tainnut selvitä yksikään housupari hengissä) ja joka toimisi omassa miesten asussani alushousuina eli solahtaisi kauniisti hoseihin.

Isot braiesit

Ehkä vähän liian isot?

Materiaali on mukavan ohutta pellavaa ja housut mallia putkilo. Halusin varmistaa haaraosan liikkumavaran, josta ainakin pojillani housut yleensä hajoavat – ja tulipa ilmeisesti vähän liioiteltua… Mutta olivat ne helteessä taatusti ilmavat ja peittivät siveästi kaiken! Seuraava kokeilumalli on ehkä kolmesta suorakaiteesta tehty ja sisäreidestä avonainen. Sellaisista on viehättävä, aito, keskiaikainen piirros Florent Vénielin kirjassa Le costume médiéval de 1320 à 1480.

Olen jo vuosia haaveillut Charles de Blois’n pourpointin mallisesta takista, jonka toppaisin kevyesti ja tikkaisin kauniisti. Charles de Blois vain on parikymmentä vuotta myöhäisemmältä ajalta kuin nuo turnajaiset ja malliltaan vielä tiukempi ja lyhyempi kuin 1340-luvun muodikkaat cotet.

Niin ja tietysti teen aluspaidan (paremman kuin tuo kuvassa oleva ryppymytty), hoset ja pitkähäntäisen hupun. Joskus.

Tuli vain mieleen…

Vaikka naisjoukosta ei olekaan vakuuttavampaa näyttöä kuin tarinat, varmuudella tiedetään kuitenkin se, että noina vuosina 1347-48 järjestettiin Englannissa ennennäkemättömän paljon turnajaisia ja naamiaisia. Edward III:n joukot voittivat ranskalaiset vastustajansa mm. Crécyn ja Calais’n taisteluissa, ja Englantiin virtasi Ranskasta haalittuja rikkauksia.

Mielenkiintoinen sattuma muuten on sekin, että musta surma levisi Englantiin 1349. Näiden turnajaisnaisten villi ja vapaa käytös ei siis voisi olla seurausta ruttoepidemian aiheuttamasta kaaoksesta ja Carpe diem -hengestä. Mutta olisipa kiinnostava tietää, tulkitsiko Knighton (joka siis kirjoitti kronikkansa vuosia tapahtumien jälkeen) tällaisenkin käytöksen syyksi Jumalan vihaan ja mustaan surmaan. Eipä olisi ensimmäinen kronikoitsija, joka 1300-luvulla paheksui uuden tiukan ja niukan muodin säädyttömyyttä, ja piti sitä osasyynä moraalin rappioon ja Jumalan kostoon.

Bookmark the permalink.

5 Responses to Miesten vaatteet naisella?

  1. Sahra says:

    Arvoisa rouva. Viimeaikaiset tapahtumat ovat johtaneet siihen, että joudun ilmeisedti perumaan puheeni naisen pysymisestä naisen roolissa 🙂 voin tavatessamme kertoa siitä lisää.

  2. Sahra says:

    ..uusimman tiedon mukaan edellinen peruttu stop Riku uhkaa pukeutua naiseksi stop lettipäinen parrakas viikinkinainen olisi jo liikaa stop

  3. Uta says:

    Nyt ei melkein malta odottaa, että pääsee kuulemaan, mitä tämän kaiken takana oikein on! 😀

  4. Sahra says:

    Rosalassa Hyväri istui meidän kanssamme ja Sahramaan Jenni mun vieressä. Sanoin että “mä oon kyllä kateellinen noille pojille, kun niillä on noita hienoja miekkoja” Janilla oli siis sen kiva bling-miekka ( jota en siis tämän tarkemmin osaa kuvailla ) tyylikkäästi päällä ruokapöydässäkin. No, Jenni siihen että “ei mikään estä sua , piankos sä teet pussihousut ja kaftaanin” … Mä oikein innostuin, aina siihen asti kun Riku sunnuntaina ilmoitti että “jos SÄ alat viikinkimieheksi, mä alan sitten lettipäiseksi viikinkitytöksi”. Että se siitä sitten.
    Mua lohdutti se, että miesten mielestä mä näytän oikein kivalta näissä tyttöblingeissäni eli olkasoljissa jotka kannattelevat povella viittä helmiketjua 🙂

  5. Hyväri says:

    Kuuluisa turnajaissankari Ulrich von Lichtenstein kuulemma otti osaa eräisiin turnajaisiin pukeutuneena “rakkauden jumalattareksi”. Voihan olla, että kyseessä olisi vain kypäränkoriste, kuten Codex Manessen kuvitus vähän vihjaa, mutta toisalta tämä juttu haastaa yleistä keskiaikakuvaa monellakin tasolla. Ei ole ainoastaan kyse vihjailusta, että mies olisi saattanut pukeutua naishenkilöksi, vaan että jo 1200-luvulla olisi ilmassa ollut näin pitkälle vietyä antiikin panteismin ihailua. Kumpikohan oli pahempi hyökkäys sovinnaisuutta vastaan tuolloin?

    Toisaalta, kuten todettua, Ulrich oli nyt vaan kerta kaikkiaan niin kova jätkä, että saattoi tehdä koko jutun provosoidakseen jonkun tontun haastamaan itsensä. Hänellä kun oli voittamattoman maine, niin innokkaiden kilpakumppanien lista oli voinut käydä lyhyeksi.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *